« Alle Evenementen

Evenement

Stille omgang “Mirakel van Bergen”

zondag 12 mei
06:00 tot 07:30
  • Dit evenement is voorbij.

Heeft u vragen over dit evenement? Neem dan direct contact op met de organisator.

Dit evenement wordt georganiseerd door:

Datum:
zondag 12 mei
Tijd:
06:00 tot 07:30
Evenement Categorie:
Meer informatie

Uitnodiging aan iedereen die deze zondag op een bijzondere en verstilde manier wil starten. De route duurt iets meer dan 1 uur.

Op zondagochtend 12 mei as we starten samen om 06.00 uur in de ochtend vanaf de Ruïnekerk.

Over het mirakel van het Heilig Bloed dat in 1422 in Bergen plaatsvond.

Na de Sint Elizabeths-vloed in het jaar daarvoor, werd bij de huidige Kapellaan een aangespoeld kistje met gewijde hosties uit de kerk van Petten gevonden. Een jaar later bleek het achtergebleven zeewater veranderd in bloedkleurig stof. Op de vindplaats werd de Kapel van het Heilig Bloed gebouwd en ook na de afbraak bleef de plaats het centrum van devotie.

Helaas ging het Heilig Bloed verloren in 1566, het jaar van de Beeldenstorm. Ook het kapelletje overleefde de roerige tijden niet. Ten slotte werden in 1587 processies verboden in het kader van de onderdrukking van het Katholieke ‘bijgeloof’.

De tocht in Bergen kreeg daarna het karakter van een stille omgang, die ’s ochtends vroeg van start ging.
In periodes sindsdien werd en wordt de Stille Omgang gelopen, vanaf de Ruïnekerk, door de Dorpsstraat, de Van Borselenlaan (op de hoek stond lang een schuilkerk), naar de Natteweg en door naar het Kapellaantje en via de Kerkedijk weer terug naar de Ruïnekerk.