Sinds augustus staat er een Mootjes Minisuper bij de kerk, mede dankzij André Rzepka van Fabel’s Eten & Drinken. Het is één van 11 dergelijke kastjes in Noord-Holland. De Mootjes Minisupers zijn een initiatief van Jumbo-ondernemer Monique Ravestijn, die werd geïnspireerd door de groeiende aandacht voor menstruatie-armoede onder vrouwen en en meisjes.

Mensen die het financieel moeilijk hebben, kunnen in het kastje natuurlijk tampons en maandverband vinden, maar ook droge en ingeblikte voedselproducten. Helemaal gratis, of zoals bij ons: pro Deo. Een aantal mensen zal schaamte hebben. Ze kunnen dan in het kastje bij de boeken kijken en naast een boek wat anders mee nemen. Anderen betalen graag met een boek.

De hoop is dat gulle gevers af en toe producten schenken, passend bij de doelstelling. Niet veel, want het kastje is klein. Ook niet weinig, want schaarste doet mensen hamsteren. In de kerk proberen we een kleine voorraad aan te leggen. Ook kunnen we terugvallen op RataPlan en de Voedselbank. Het is denkbaar dat we eens een collecte houden op zondag, zodat we samen als kerk de voorraad op peil kunnen houden.

In de eerste maand is er bijna elke dag iets uit het kastje gehaald. Vooral de blikken soep van 1 liter gingen hard. Misschien een mooi idee om eens op zondag een blik mee te nemen? Zet het in het kastje of geef af aan de koster!