Op 22 februari 1574 vond er in Bergen een gebeurtenis plaats die zijn sporen tot de dag van vandaag heeft achtergelaten. Lang dachten we dat het de Geuzen waren die de dorpskerk in brand staken , om te voorkomen dat de Spanjaarden na het beleg van Alkmaar er in zouden schuilen. Maar tegenwoordig weten we dat niet meer zo zeker, het zouden ook zwervers kunnen zijn geweest die in de barre winterkou in de kerk een vuur stookten.

Wat we wel weten is dat 450 jaar geleden de trotse dorpskerk van Bergen een ruïne werd.

Na de herbouw van het koor in 1594 ging de Petrus en Pauluskerk sindsdien door het leven als de Ruïnekerk van Bergen, en zo wordt zij nog steeds genoemd.

In februari 2024 stond Bergen stil bij deze kerkverwoesting, een beetje verdrietig om wat toen verloren ging maar trots op hun eeuwenoude kerk. Een levend monument, gesloten in het hart van Bergen en alle Bergenaren.

De sfeer van toen, met het bier van nu

Wat we ook weten is dat Brouwerij Egmond ter herinnering aan deze dag een heel bijzonder bier heeft gebrouwen. Een heerlijk speciaal bier, het “Ruïne Blond, Verwoestend lekker” en voorzien van een prachtig etiket. Proef de sfeer van toen, met het bier van nu.

Het bijzondere is ook dat van elke verkoop van dit bier een bedrag naar de Ruïnekerk gaat, als bijdrage in de instandhouding. U geniet niet alleen van een heerlijk bier, u doet er ook nog een goed werk mee!

€ 32,50 voor 12 flesjes van 33 cl
€ 65,00 voor 24 flesjes van 33 cl