Welk dorp, of zelfs stad heeft nou zoiets als de Ruïnekerk in haar midden? De plek waar van alle kanten de wegen heenlopen (voorheen’, lang geleden, de ‘doodwegen). Waar rondom een sfeer heerst van ‘ooit’. Waar je het etiket ‘kunstenaarsdorp’ wel begrijpt. Waar ook nog steeds auto’s langsrijden…waar al bijna de crocussen het veld bevolken, waar je door de gaten in de ruïnemuur de wolken voorbij ziet schuiven. Nu beelden van vrede, ooit beelden van brand en geweld, strijdtoneel met honderden soldaten in veldslagen in het hart van het dorp. Zondag 18 februari zijn de kerk en het veld er om heen de ‘place to be’. Stilstaan en vooral veel doen rond 450 jaar Ruïnekerk. De kerk staat op de plek die eerst het domein was van de Petrus en Pauluskerk, die is doorgeschoven naar de Dorpsstraat en bijna haar eeuwfeest gaat vieren.

Er is nog altijd de ‘Mirakelgroep’, die destijds de programma’s maakte rond de herdenking van het Mirakel van Bergen. Die groep zette zich eendrachtig aan de viering van 450 jaar Ruïnekerk. Het is wat vroeg in het jaar, maar de groep heeft een klinkend programma samengesteld. Nadat er om 10.00 uur een speciale Taizé dienst heeft plaatsgevonden verandert het terrein rond de kerk in een spektakelveld waar vanaf jong en oud zich kunnen vermaken en vergapen. Wethouder Ernest Briët en stichting Ruïnekerk voorzitter Jan van den Akker openen de middag officieel om 14.00 uur.

Touw slaan en boogschieten

De Compagnie van Brederode stelt haar boogschuttersbaan op en toont de gruwelijke strijdwapens van toen. De touwslagerij van het Gilde Alkmaar toont alles van touw. Je kunt je eigen tinnen Ruïnekerkmunt slaan, met gaatje en al, zodat je een heel bijzondere ketting hebt. Er is uiensoep, waarschijnlijk pittiger dan die van nu. Michel Reker, de chefkok van de Marke en bakker Velton presenteren hun Ruïnebroodje, het ziet er uit als een baksteen, maar ligt niet zo zwaar op de maag.

Prachtdag voor iedereen

Brouwerij Egmond kon natuurlijk niet achterblijven en presenteert Ruïne Blond. In de kleine zaal van de Ruïnekerk speelt poppentheater Belletje Trek ‘Merck toch hoe sterck’. Maria Delver laat haar Ruïnekerk zingen, er is muziek van het Alkmaarse ensemble ‘Vive les Gueux’. Er zijn rondleidingen door het team van de Historische Vereniging. Je kunt zien hoe vilt en wol werden gesponnen. En er is vast nog meer. Maak het mee, sta stil bij 450 jaar Ruïnekerk, het icoon van Bergen. En draag bij om kerk en ruïne in te stand te houden.